Grzałka stołu i komora - drukowanie dużych elementów z ABSu

Awatar użytkownika
IdeaTB
Posty: 107
Rejestracja: 01 lis 2014, 10:10

Grzałka stołu i komora - drukowanie dużych elementów z ABSu

Postautor: IdeaTB » 26 lis 2014, 13:29

Z wydrukiem rozpocząłem swoją przygodę od niedawna, mam za sobą raptem kilkanaście wydruków na GATE 3Novativca więc doświadczenie żadne ale trochę poczytałem tu i ówdzie więc "coś" tam wiem...

Drukowałem z PLA i ABS.
Przy PLA nie mam problemów z odklejaniem się wydruku od stołu podczas drukowania, stosuje klej Tesa Easy Stick (Pritt Power Stick nie udało mi się kupić)

Klej TESA sprawdza się róniez przy wydrukach z ABS ale oczywiście małych elementów, przy duzych niestety ABS robi swoje i na krawędziach stołu drukowany element odkleja się.

Próbowałem soku z ABS (moze był za cienki, tzn, więcej acetonu niż ABSu, nie wiem nie mam doświadczenia) ale efekt ten sam, czyli na krawędziach drukowany element odkleja się po wydrukowaniu około 5mm wysokość.

Z tego co czytałem na formum podstawą jest stół i dobry "klej".
Problem w tym że wydaje mi się ze grzałka silikonowa z zestawu nie nagrzewa równomiernie stołu, krawędzie są chłodniejsze więc aby przy drukowaniu dużych elementów osiągnąć wymagana temperaturę na krawędziach trzeba było by podnieść temperaturę powyżej "normy" więc na środku stół będzie bardziej gorący niż powinien.
Grzałka jest mniejsza niż aluminiowy stół i szyba, stąd efekt.

Zastanawiam sie czy trzeba zmienić grzałkę stołu aby osiągnąc wymagany efekt równomienie nagrzanego stołu.

Pytanie tylko na co zmienić "fabryczną" grzałkę silikonową:

http://www.banggood.com/Reprap-Standard ... 47788.html
http://www.banggood.com/3D-Printer-MK2B ... 88392.html
http://www.banggood.com/MK2B-Heat-Bed-P ... 37404.html

A może coś innego?
A moze się mylę? moze rozwiązanie standardowe w GATE 3D jest OK?

Druka sprawa to zamknięta komora.
Drukarkę mam w pomieszczeniu które teraz ma temeretury 18-19 stC

Zimą jak na zewnątrz będzie -10-15 niestety w pomieszczeniu będzie chłodniej 12-15 stC, mogą być ponadto chwilowe przeciągi.

Pytanie czy nie dobrze było by zrobic zamkniętej komory do GATE aby przy drukowanu z ABS miał mniej problemów, nasuwa mi się w związku z powyższym kilka pytań:

- Jak powinna byc temperatura wewnątrz komory przy drukowaniu ABS aby zminimalizowac naprężenia?
- Jak podwyższona temperaturę zniosą silniki krokowe?
- Jaką grzałkę z nadmuchem zastosować? Jaki termostat?

A moze i z zastosowaniem komory przesadzam? i powinienem się skoncentrowac na DOBRYM "KLEJU" na stół dla ABSu a nie utrudniać sobie zycie Ugrade GATE 3D

Awatar użytkownika
Fabrykator.pl
Posty: 8759
Rejestracja: 06 mar 2012, 20:07
Lokalizacja: Darłowo
Kontaktowanie:

Re: Grzałka stołu i komora - drukowanie dużych elementów z A

Postautor: Fabrykator.pl » 26 lis 2014, 15:29

Grzałka silikonowa to zdecydowanie lepsze źródło ciepła niż płytka z laminatu. Grzałka silikonowa to GRZAŁKA a płytka laminatu ze ścieżką miedzi to coś, co działa jak grzałka, ale grzałką nie jest.

Brudna szyba, słaby sok - to może być problemem. Sam drukując z użyciem soku ABS nie przekraczam 96 stopni na stole bo nie ma potrzeby. Nawet schodzę w dół do 85 stopni.

Awatar użytkownika
IdeaTB
Posty: 107
Rejestracja: 01 lis 2014, 10:10

Re: Grzałka stołu i komora - drukowanie dużych elementów z A

Postautor: IdeaTB » 26 lis 2014, 16:52

Dzięki Krzysztof za odpowiedź w takim razie nie kombinuje z grzałkami.
Szybę zawsze czyściłem przed wydrukiem acetonem ale sok mogłem mieć "cienki" bo ABS zaledwie zabarwił mi aceton, pytanie czy sok musi być gęsty? W jakich proporcjach rozpuszczać ABS w Acetonie.

Doczytałem w tym http://www.mojreprap.pl/board/viewtopic.php?f=30&t=1492&start=10 temacie o procesie produkcji szyb, na to żeby szybę odwracać nie wpadłem.
Domówiłem jeszcze taśmę kaptonową żeby poeksperymentować i zwiększyć szanse na wydruk z ABSu bez przygód.
Będę walczył dalej bo muszę opanować druk dużych elementów z ABS...

Awatar użytkownika
emartinelli
Posty: 835
Rejestracja: 07 wrz 2012, 22:30
Lokalizacja: Łódź/Warszawa

Re: Grzałka stołu i komora - drukowanie dużych elementów z A

Postautor: emartinelli » 26 lis 2014, 20:27

IdeaTB pisze:Pytanie czy nie dobrze było by zrobic zamkniętej komory do GATE aby przy drukowanu z ABS miał mniej problemów...

Właściwie sam odpowiedziałaś, przy większych wydrukach dla ABS komora to podstawa. Wtedy i stół nie będzie się tak schładzał na brzegach.

Awatar użytkownika
IdeaTB
Posty: 107
Rejestracja: 01 lis 2014, 10:10

Re: Grzałka stołu i komora - drukowanie dużych elementów z A

Postautor: IdeaTB » 01 gru 2014, 11:04

Po dłuższej walce i testowaniu rożnych mazideł, kaptonu itd ogarnąłem drukowanie większych elementów z ABSu.
Skończyło się na tym co Krzysztof najczęściej poleca czyli soku z ABS.
Po doborze właściwej gęstości ABSu i ustawieniu właściwej odległości głowicy od stołu wydruki już się nie odklejają :)

Wcześniej (podejrzewam) miałem więcej niż 0,1-0,2mm odległości, przy PLA problemów nie było, jednak 1 warstwa ABS nie chciała się dobrze "przyssać" do stołu i po kilku warstwach krawędzie się odklejały.

Tak więc jest mały sukces, wydruków na całą powierzchnię stołu jednak nie robiłem (jak dotąd maks 16x13) więc świętował jeszcze nie będę ale jest duuuzo lepiej.

Z komory jeszcze nie zrezygnowałem, aktualnie przymierzam się do zrobienia takiej jak na rys poniżej ale czekam na wycenę pleksi.
Projektowana komora to pleksi 3mm skręcana za pomocą wydrukowanych łączników (bez klejenia), pokrywa (prawdopodobnie) gięta na gorąco... być może bo nie wiem jeszcze jak to wyjdzie cenowo.

Projekt muszę zmodyfikować bo stół wyjeżdża poza ramę (z przodu i z tył) więc muszę wydłużyć rozmiar komory ale to na razie wstępna koncepcja.
zlozenie_cr.jpg
Bardzo wstępna koncepcja zabudowy GATE

fohan
Posty: 1
Rejestracja: 02 gru 2014, 23:41

Re: Grzałka stołu i komora - drukowanie dużych elementów z A

Postautor: fohan » 04 gru 2014, 19:55

Jak chcesz obciąć koszty, to z chęcią też zakupie ową zabudowę :)

Cyrek
Posty: 17
Rejestracja: 02 sie 2014, 10:58

Re: Grzałka stołu i komora - drukowanie dużych elementów z A

Postautor: Cyrek » 05 gru 2014, 13:03

Super pomysł.
Z chęcią coś takiego zrobię. Daj znać, ile cię policzyli - może uda się ciut taniej ze spadów.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
ExPrezes
Posty: 48
Rejestracja: 23 paź 2014, 12:23

Re: Grzałka stołu i komora - drukowanie dużych elementów z A

Postautor: ExPrezes » 08 gru 2014, 11:27

Panowie, na 100% podłączam się do obudowy, gdyby zamówienie doszło do skutku. Do 22. grudnia będę monitorował temat rzadzej, bo w Indiach internet jeszcze tak popularny nie jest. Wracam na Święta i będę na bieżąco.

Awatar użytkownika
IdeaTB
Posty: 107
Rejestracja: 01 lis 2014, 10:10

Re: Grzałka stołu i komora - drukowanie dużych elementów z A

Postautor: IdeaTB » 11 gru 2014, 15:04

Ciesze się ze jest więcej zainteresowanych.
Jestem już po wstępnych rozmowach z wykonawcą, dokładnej wyceny nie ma bo muszę jechać do gościa z drukarką (same rysunki mu nie wystarczają :) a brak mi ostatnio czasu.

Przy większej ilości cena wyniesie niestety kilka stówek, nie powinna jednak przekroczyć 500 zł.
Całość robione z przezroczystej plexi 5mm, cięte laserem + gięta pokrywa.
Panele bez klejenia skręcane maja być za pomocą drukowanych łączników. Zastanawiam się jednak nad dorobieniem również gotowych łączników żeby już nie rzeźbić.

Niestety pierwszy egzemplarz będzie kosztował mnie więcej, a to z uwagi na giętą pokrywę która trzeba dopasować.
Jak znajdę czas to może jeszcze w grudniu będzie prototyp i konkretna wycena a jak nie to niestety styczeń.

Cyrek jak masz możliwość zrobienia z odpadów i potrafisz sam pociąć to możesz coś wyrzeźbić za ułamek tych kosztów.

Awatar użytkownika
marek91
Posty: 670
Rejestracja: 20 sty 2013, 21:57
Lokalizacja: Mikołów
Kontaktowanie:

Re: Grzałka stołu i komora - drukowanie dużych elementów z A

Postautor: marek91 » 11 gru 2014, 15:44

500zł za trochę plexi to trochę dużo, w tej cenie można kupić szafe serwerową :git:


Wróć do „GATE 1.0”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość