Kalibracja osi XY - poradnik

Awatar użytkownika
Fabrykator.pl
Posty: 8759
Rejestracja: 06 mar 2012, 20:07
Lokalizacja: Darłowo
Kontaktowanie:

Kalibracja osi XY - poradnik

Postautor: Fabrykator.pl » 16 sie 2012, 18:48

Niby poprawne złożenie, obliczenia kroków wpisane w firmware a jednak wymiary w osi XY nie są takie jak w projekcie - jak temu zaradzić?
Zmajstrowałem taki prosty STL do kalibracji. Dzięki niemu wiem czy moja drukarka drukuje z kątem 90 stopni w osi XY, czy wypełnienia są dobrze ustawione, czy retrakcja dobrze działa. Więc do rzeczy ;)
Ramka zewnętrzna ma wymiar 120x120 i 110x110 w środku. Kostka 20x20x20 a walec fi20x20 (krzyżyka nie pamiętam). Otwór w kostce - fi15

Rozpoczynamy kalibrację osi:

- drukujemy STL z załącznika
- mierzymy wymiary ramki zewnętrznej i jeśli są inne niż 120x120 przeliczamy liczbę kroków jakie powinny być wpisane w firmware wg poniższego wzoru

[Liczba kroków] = ( [Liczba kroków aktualnie wpisanych w firmware] * 120 ) / [Rzeczywisty wymiar ramki w liczonej osi w mm]

Przykładowo:

Ramka po wydrukowaniu ma 121mm i mam 40 kroków ustawionych w firmware dla tej osi X

X= 40*120/121
X= 39.669

Wpisujemy wartość z wyliczenia w firmware

Kalibracja Retrakcji

Elementy wewnątrz ramki ustawiłem tak i wypełniłem aby uwydatniała się źle ustawiona retrakcja lub problemy z extruderem. Jeśli wypełnienie elementów wewnętrznych jest postrzępione, znaczy, że retrakcja jest zbyt długa i po retrakcji jest problem z "wypluciem" nowego filamentu z głowicy. W ten sposób z retrakcji 1.7mm dla drutu 3mm zszedłem do 0.6 mm - wypełnienie było generowane ładnie, bez przerw. Oddalenie elementów środkowych od ramki pokaże, czy podczas przemieszczania się głowicy między elementami nie wycieka nic z głowicy (charakterystyczne nitki).

Kalibracja obrysów i pełnego wypełnienia
Ramka zewnętrzna pozwala się rozpędzić głowicy. Proponuje ustawić kąt wypełnienia na 90 stopni i będzie można zauważyć, czy przy zadanej prędkości wydruku kolejno układane "nitki" leżą przy sobie, czy są między nimi odstępy (wolne miejsca pomiędzy liniami obrysu czy pełnego wypełnienia). Jeśli tak się dzieje, to można zrobić korektę ustawienia w Slic3rze w zakładce : Print Settings --> Advanced.
Tam należy zamiast 0 przy Default Extrusion Width wpisać szerokość generowanej ścieżki. Tak samo dla Perimeters i Infill. Jeśli Perimeters generowane są wolniej, to przeważnie ścieżka jest nieco szersza od generowanego szybciej Infill (wypełnienia). Ja dla głowicy 0.4mm ustawiłem Perimeters na 0.52 Infill na 0.43.

----------------------------------------------------------------------
Jeśli nasze wydruki dalej jakoś dziwnie wychodzą i mamy podejrzenie, ze jest to wina źle podawanego filamentu - jest na to rada :git:

W każdej chwili można potestować różne wartości kroków extrudera wpisując w konsole programu Pronterface/Yarrh komendę:
M92 E380
gdzie 380 to przykładowa liczba kroków na extruderze (można dowolnie to modyfikować). Co najfajniejsze - można to robić podczas wydruku i obserwować jak on wygląda. Później najlepszą wartość polecam wpisać na stałe w firmware
---------------------------------------------------------------------

W razie pytań piszcie ;)
Załączniki
slic3r.jpg
kalibracja.rar
(2.33 KiB) Pobrany 730 razy

cieszyn
Posty: 381
Rejestracja: 19 kwie 2012, 18:41
Lokalizacja: Kraków/Sosnowiec

Re: Kalibracja osi XY - poradnik

Postautor: cieszyn » 18 sie 2012, 20:50

Wymiary zewnętrzne powiedziały mi, że powinienem ustawić mniejszą wartość kroku, a wewnętrzne, że większą...
nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie te elementy wyszły bardzo zniekształcone - głowica pływała w plastiku bo nie zdąrzyło się wychłodzić. proponuje dodać gdzieś daleko trzeci element, który by pozwalał głowicy jeździć i przez to wydłużać czas chłodzenia elementów.

Jak u Ciebie wyszły te elementy? (zdjęcie)
Jaka prędkość druku? (ja koło 50mm/s)

wulfnor

Re: Kalibracja osi XY - poradnik

Postautor: wulfnor » 18 sie 2012, 21:42

Moim skromnym zdaniem kalibrowanie osi na wydrukach nie jest wlasciwym postepowaniem. Bo mierzac wydruk wartosci sie zmienia w zaleznosic od przeplywu plastiku. Slic3r sobie liczy jak chce te parametry i w ogole nie da sie w 100% dokladnie policzyc szerokosci sciezki, zmienia sie w zaleznosci od wysokosci warstwy, faktycznego przeeplywu, srednicy filamentu, średnicy dyszy.... no po prostu tyle jest tu szumu ze opierac na tym pomiarow raczej nie ma co.
Ja robie tak ze kalibruje osie, z dokladnoscia do 1%, a pozniej kalibruje przeplyw, wpierw zgrubnie, a potem patrzac po wydrukach dokladniej. Wtedy wypelnienie wychodzi najlepiej a wymiary sa na tyle dokladne, ze z najnowszym slicerem "screw box" jest ladnie spasowany.

Jezeli glowica plywa w plastiku to znaczu ze przeplyw jest za duzy, jezeli elementy sie grzeja to mozna dodac wentylator, ustawic opcje w slicerzer i automagicznie sie wlaczy.

Awatar użytkownika
Fabrykator.pl
Posty: 8759
Rejestracja: 06 mar 2012, 20:07
Lokalizacja: Darłowo
Kontaktowanie:

Re: Kalibracja osi XY - poradnik

Postautor: Fabrykator.pl » 18 sie 2012, 21:50

W reprapach jest jeden problem - nie zawsze paski zębate są prowadzone równolegle do przesuwanego elementu w danej osi - ciężko wtedy wykalibrować. W większości przypadków wystarcza mi wyliczenie w firmware z typowych wzorów, ale niekiedy są jakieś przekłamania. Fajną kalibrację ma YARRH, tylko, żeby dobrze złapać wymiar w osi Y to problem :(

wulfnor

Re: Kalibracja osi XY - poradnik

Postautor: wulfnor » 18 sie 2012, 22:02

Ja kiedys myslalem nad bajerem, cos a'la enkoder. Tzn jeden punkt pomiarowy na osi w wyznaczonym dokladnie miejscu. dajmy na to na 100m. Os x jedzie, zobaczyla ze przekroczyla ten punkt pomiarowy a jest dopiero na 99mm i wtedy sie rekalibruje. W sumie to taki endstop w środku osi, ale bezkontaktowy. Kwestia na ile dokladnie sie to da zrobic. W tygodniu bede mial czujniki hallotronowe to obadam jak z ich dokladnoscia i powtarzalnoscia.

Awatar użytkownika
mbrodowski
Posty: 328
Rejestracja: 01 lip 2012, 19:50

Re: Kalibracja osi XY - poradnik

Postautor: mbrodowski » 20 sie 2012, 13:42

co do przeliczania, to robić tak samo z ekstruderem? extrude 5mm wciąga mi 4mm
350*5/4=437,5 czyli dosyć duża zmiana w stosunku do zestawowych ustawień, sprawdziłem to, bo coś ostatnio podaje mi za mało filamentu
Prusa i3, akcesoria i zestawy:
http://jelwek.pl
Drukowanie na zlecenie:
http://wydrukujmi.pl
Blog o RP:
http://reprap.pro

Awatar użytkownika
Fabrykator.pl
Posty: 8759
Rejestracja: 06 mar 2012, 20:07
Lokalizacja: Darłowo
Kontaktowanie:

Re: Kalibracja osi XY - poradnik

Postautor: Fabrykator.pl » 20 sie 2012, 16:16

A jaką masz śrubę extrudera? V2 nacinaną?

Awatar użytkownika
mbrodowski
Posty: 328
Rejestracja: 01 lip 2012, 19:50

Re: Kalibracja osi XY - poradnik

Postautor: mbrodowski » 20 sie 2012, 16:37

tak, zaraz coś wydrukuję, żeby zobaczyć jak to idzie, ale na tej nowej wartości wciągnął 5mm
Zauważyłem, że część zębów się wyrobiła, dużo też zależy od stopnia docisku, także po prostu trzeba co jakiś czas to korygować
Prusa i3, akcesoria i zestawy:
http://jelwek.pl
Drukowanie na zlecenie:
http://wydrukujmi.pl
Blog o RP:
http://reprap.pro

Awatar użytkownika
Fabrykator.pl
Posty: 8759
Rejestracja: 06 mar 2012, 20:07
Lokalizacja: Darłowo
Kontaktowanie:

Re: Kalibracja osi XY - poradnik

Postautor: Fabrykator.pl » 20 sie 2012, 16:45

Niestety, zęby nacinane tarczą będa coraz cieńsze patrząc do osi śruby i mają tendencję do wylamywania jesli nacisk jest zbyt duży. aktualnie mam śruby z frezarki CNC - nacinane frezem stożkowym i te są wszystkoodporne :bania:

Mouse
Posty: 197
Rejestracja: 29 lis 2012, 12:38

Re: Kalibracja osi XY - poradnik

Postautor: Mouse » 01 sty 2013, 16:52

Przy tym wydruku stół nie grzeje?


Wróć do „Ogólnie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości