Mega 2560, ramps 1.4, repetier, lcd2004 i zonk...

Adikss
Posty: 8
Rejestracja: 30 lis 2015, 15:01
Lokalizacja: Wrocław

Re: Mega 2560, ramps 1.4, repetier, lcd2004 i zonk...

Postautor: Adikss » 27 lut 2016, 18:11

Mi chińczyk wysłał uszkodzoną taśmę, więc warto też sprawdzić przejście na taśmach.

zdzban
Posty: 677
Rejestracja: 19 lis 2014, 22:14
Lokalizacja: śląsk-Myszków
Kontaktowanie:

Re: Mega 2560, ramps 1.4, repetier, lcd2004 i zonk...

Postautor: zdzban » 28 lut 2016, 11:20

często zdarza się ze chińczyk odwrotnie zarobił wtyczkę na jednej taśmie( 180 stopni)
sprawdź to.
Pozdrawiam Feniks-3D - części reprap

Awatar użytkownika
Chemik72
Posty: 576
Rejestracja: 31 mar 2015, 14:22
Lokalizacja: Czeladź

Re: Mega 2560, ramps 1.4, repetier, lcd2004 i zonk...

Postautor: Chemik72 » 07 kwie 2016, 20:24

Są różne wersje samych adapterów te czerwone 99,9% dostępnych ma wycięcie od wewnątrz
(u mnie nie pojadą z ramps+adapter na oryginalnych przewodach z LCD od Prusy i3 podpiętych z elektroniką MKS lecz dopiero po obróceniu o 180 obu wtyczek :git: )
Obrazek

Czerwony z wycięciem na zewnątrz ma też dodatkowe oznaczenie Y10234. Znalazłem na sieci tylko dwa takie adaptery
Nie wiem czy to przypadek czy to oznaczenie ma właśnie znaczenie .....
Obrazek

Inne znalezione kolory z wycięciem na zewnątrz:
Obrazek
Obrazek
Drukarki:
PRUSA i3 MGN
SAIZEX 3D MINI
Projekty:
SAIZEX 3D 40%
FREZARKA-PROXXON MF70-CNC 98%

majjki
Posty: 13
Rejestracja: 08 kwie 2015, 15:46

Re: Mega 2560, ramps 1.4, repetier, lcd2004 i zonk...

Postautor: majjki » 08 kwie 2016, 10:36

(nie chciałbym zakładać nowego tematu - czy mógłbym prosić admina o przeniesienie tematu do właściwego działu?)

Chemik72 pisze:Są różne wersje samych adapterów


Nie tylko adapterów :)
W moim przypadku wtyczki były odwrotnie zalutowane na samym wyświetlaczu.
Spinałem wyświetlacz i RAMPSa na krótko, przewodami od płytek stykowych - z pominięciem adaptera.
Udało mi się ruszyć z trybem inicjalizacyjnym wyświetlacza (dwa białe paski z prostokątnych bloków) i tyle.
Po wielu godzinach walki dałem sobie po prostu spokój. Zakupiłem nowy wyświetlacz, full graphic.
Ruszył "od strzała".

_________________________________
Żeby nie zakładać nowego tematu:
Aktualnie drukarka z lepszym czy gorszym skutkiem, ale pluje plastikiem :) Wkrótce podrzucę video.

Obrazek

Pech chciał, że zamiast zamówionego PLA od DD w paczce przyszedł ABS+.... Masakra jak na pierwszy raz. Kilka razy już prawie się zniechęciłem.
Ale nic tam. Temperatura w górę, drukuję. Gluty niemiłosierne :) Odkształcanie plastiku, odrywanie się wydruku od stolika...
Tutaj na przykład mamy wydruk dmuchawki powietrza bez nawiewu. Sami oceńcie :)

Obrazek

Aktualnie z braku innej opcji założyłem wiatraczek 60 mm 12v na jedną stronę. Dmucha nieźle, ale temperatura wariuje.
Po pierwsze: odczyty temperatury z termistorów są o ok 30 st. C zawyżone w porównaniu do odczytów z mulimetra (sonda do temperatury).
Kolejna sprawa - jak włączę wiatrak, to temperatura na stole spada o ok 20 stopni w kilka sekund. Później sukcesywnie w dół, ale wolniej.
To samo z ekstruderem.

W pewnym momencie musiałem pozamieniać ustawienia kontroli temperatury w sofcie (Repetier), bo po kolku chwilach dmuchania na wyświetlaczu pojawiał się dec (czy to dla stołu, czy ekstrudera, który pierwszy, ten lepszy :)

Jak radzicie sobie z utrzymaniem tempratury?
W tej chwili steruję Bang-bang, ale wczoraj robiłem autotune PIDa i zobaczmy czy to coś zmieni. Ale wątpię, żeby byla poprawa dla tak dużego spadku :)

Termistora w ekstruderze nie mam prawie wcale izolowanego. Nadmuch bezpośredni wiadomo, będzie obniżał temperaurę. W razie czego zaizoluję/okręcę blok grzejny jakąś taśmą teflonową czy inną odporną na wysokie temeratury.

Gorzej z heatbed. Grzeję do 100 stopni, włączam nadmuch, kilka sekund i 20 stopni mniej... i nie dogrzewa.

Zgadnijcie co się wtedy dzieje. Leci piękny wydruk, 15 warstwa. Trrrrach, i odklejona jedna strona :)

Heatbed mam skonstruowany tak: MK2B->szyba 4mm->klej.
Termistor wpychnięty w dziurkę na środku i przyklejony kawałkiem kaptonu. Coś czuję, że tutaj muszę koniecznie zadziałać, ale nie za bardzo wiem w którą stronę ;/

Obrazek
Obrazek

Jak Wy radzicie sobie z:
1) trzymaniem temperatury pomimo nadmuchu?
2) osadzaniem termistorów w bloku grzejnym i heatbed?
3) izolacją cieplną heatbed (np od spodu?)
Ostatnio zmieniony 08 kwie 2016, 10:46 przez majjki, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
kopytko
Posty: 965
Rejestracja: 12 kwie 2015, 21:22
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Mega 2560, ramps 1.4, repetier, lcd2004 i zonk...

Postautor: kopytko » 08 kwie 2016, 10:44

Zrób tak:
"Heatbed mam skonstruowany tak:izolacja ( na początek może być kartonik 1-2 warstwy, płyta korkowa jest też ok)-> MK2B->szyba 4mm->klej."
W stole termistor oblej jakąś pastą termoprzewodzacą aby rozlała się kropelka pod szybą.
Sprawdź czy kable od stołu nie sa gorące i jaki jest spadek napięcia pomiędzy stołem a wtyczką wpiętą w ramps.
Odklejanie po jakimś czasie opanujesz. Do abs polecam zainwestować w Dimafix , nie będziesz żałował i 80 stopni wystarczy dla ABS.
AbS nie powinno się chłodzić wiatrakiem, są dopuszczone przypadki ale strasznie się wówczas deformuje i naprężenia są ogromne. Jeżeli juz chcesz chłodzić to nadmuch bardzo słabiutki.

Termistor w bloku grzejnym również w paście termoprzewodzacej ( nie używaj past z dodatkiem metalu- zrobią zwarcie na nóżkach termiostora). Blok mozesz owinąć teflonem ( takim jak do gwintów) , poprawi to trzymanie temp w bloku - następnie autoregulacja PiD.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki:
:idea: Prusa i3 półakryl 10mm :idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC

majjki
Posty: 13
Rejestracja: 08 kwie 2015, 15:46

Re: Mega 2560, ramps 1.4, repetier, lcd2004 i zonk...

Postautor: majjki » 08 kwie 2016, 10:51

kopytko pisze:Zrób tak:


Czy dodanie warstwy folii aluminiowej pomiędzy korek i MK2B coś da? (Jak zimą przyjeżdża do mnie kebab owinięty w amelinium to zawartość jest całkiem jeszcze ciepła :D )

Jadę w takim na zakupy :)
Pobawię się przez weekend i dam znak, czy jest progress.

W abs dmuchałem dlatego, że przy zwiększonej ekstrakcji filamentu dla pierwszej warstwy, ten potrafił się "wypiętrzać" (nie wiem czy to określenie jest właściwe) na wysokość kolejnej warstwy. Przy nadmuchu jest gładka powierzchnia.

Zainwestuję jeszcze w rolką PLA. Co prawda miałem jakiś kawałek do testów na początku, ale to nie było na tamtym etapie miarodajne.

[youtube]pNbRZ4y0zgA[/youtube]
Ostatnio zmieniony 08 kwie 2016, 11:31 przez majjki, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
kopytko
Posty: 965
Rejestracja: 12 kwie 2015, 21:22
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Mega 2560, ramps 1.4, repetier, lcd2004 i zonk...

Postautor: kopytko » 08 kwie 2016, 10:57

Na początek kup PLa, abs to następny stopień trudności:)
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki:
:idea: Prusa i3 półakryl 10mm :idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC

majjki
Posty: 13
Rejestracja: 08 kwie 2015, 15:46

Re: Mega 2560, ramps 1.4, repetier, lcd2004 i zonk...

Postautor: majjki » 08 kwie 2016, 13:29

kopytko pisze:Zrób tak:
"Heatbed mam skonstruowany tak:izolacja ( na początek może być kartonik 1-2 warstwy, płyta korkowa jest też ok)-> MK2B->szyba 4mm->klej."


OK, poduszeczka z korka na bogato (8 mm towaru). Temperatura rośnie szybciej, chłodzi się bardzo powoli.
Dzięki za radę, kroczek do przodu :)

Obrazek

Pomierzyłem napięcia:

zasilacz równiutko 12V
gniazdo grzałki HB w rampsie - 11,29V
napięcie na polach lutoniczych heatbed 10,96
0,35V spadku na przewodzie (widać na zdjęciu, ten biały). Czy taka wartość jest OK?

Zapuściłem autoPIDowanie.
Dla ekstrudera mam wartości P/I/D ustawione i regulator ładnie trzyma temperatury (+/- 1 stopień wokół temperatury zadanej), nawet jak dmucham z mojego przydużego wiatraka :)

Natomiast wynik PIDa dla heatbeda jest dziwny:
P 258 !!?
I 38
D 436 !!?

Max wartość, jaką mogę wpisać to 200. Jak mam tam wcisnąć wartość ponad 400? :)

Awatar użytkownika
kopytko
Posty: 965
Rejestracja: 12 kwie 2015, 21:22
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Mega 2560, ramps 1.4, repetier, lcd2004 i zonk...

Postautor: kopytko » 08 kwie 2016, 14:30

dla heat bed nigdy nie robiłem pid:P
To ze skacze 1-2 stopnie mi nie przeszkadza:P
owiń blok tym teflonem bo 1 stopień w dyszy to za dużo, dopuszczalne to 0,4 stopnia.
:arrow: Pozdrawiam Patryk.
Aktualne drukarki:
:idea: Prusa i3 półakryl 10mm :idea: Prusa i3 w wersji p3steel v1.00 :idea: Prusa i3 2 wersji p3steel v4.00 long :idea: Replicator 1 by CTC

majjki
Posty: 13
Rejestracja: 08 kwie 2015, 15:46

Re: Mega 2560, ramps 1.4, repetier, lcd2004 i zonk...

Postautor: majjki » 08 kwie 2016, 14:51

Polecenie Autopid dla heatbed przykładowo dla 5 cykli i 60 st. C (repetier)
M303 P1 S60 C5

I tutaj mi nastawy wychodzą: dla P ponad 200, dla D ponad 400 :)
Gdyby kiedyś komuś się chciało sprawdzić u siebie, to byłbym wdzięczny za cynk z wynikami.

Nad wahaniami temperatury na extruderze popracuję - muszę poszukać tej taśmy po sklepach.

Niepokoi mnie jednak sam fakt odczytu temperatur przez termistory.
Czy znacie jakiś wiarygodny sposób na pomiar faktycznej temperatury na bloku/heatbed? Jakieś porównanie odczytu termistira vs odczyt z innego, niezależnego urządzenia pomiarowego (określenie delty odczytów).


Wróć do „Repetier Firmware”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość