BLENDER pod druk 3D

O programach i dodatkach do nich
Lukas1144
Posty: 23
Rejestracja: 16 wrz 2016, 18:35

BLENDER pod druk 3D

Postautor: Lukas1144 » 03 lut 2017, 9:35

Witam!
Chciałbym poruszyć temat projektowania w Blenderze (i nie tylko) pod druk 3d na konkretnych przykładach, które pomimo prostoty modelu,
nie chcą się prawidłowo pociąc w slicerze (w tym przypadku CURA). Chciałbym zapytać, o zdawałoby się podstawowe rzeczy, w celu usystymatyzowania informacji, które do tej pory zdobyłem.

Przykład pierwszy-
[img][img]https://naforum.zapodaj.net/thumbs/52fa0856ab13.jpg[/img][/img]
W programie Blender wymodelowałem zegarek. Podstawą modelu jest tarcza, na ktorej kolejno umieszczałem kreski (powieliłem je za pomocą moderatora array), pokazujące godzinę, napis oraz wskazówki.Wypustki na zewnątrz zegarka są również oddzielnym obiektem powielonym za pomocą array. Obiekty w niektórych miejscach się "pokrywają" np. napis na zegarku oraz kreski delikatnie "wsadzone" są w tarcze zegara. Siatka obiektu jest dość prosta, co widać na zdjęciu. Nie ma tu żadnych skomplikowanych, ani nieprawidłowych "artefaktów".Przed wyeksportowanie pliku .stl do druku, wszystkie obiekty połączyłem w jeden za pomocą skrótu ctrl+J. Pomimo tego obiekt nie chce się prawidłowo pociąć w slicerze CURA:
[img][img]https://naforum.zapodaj.net/thumbs/4c2a3b39807d.jpg[/img][/img]
[img][img]https://naforum.zapodaj.net/thumbs/44b127dd6be1.jpg[/img][/img]
Napis oraz kreski wyznaczające godziny są na modelu obiektami wystającymi, natomiast CURA tnie dziury w ich miejscach. Z czego to wynika?

Przykład drugi:
[img][img]https://naforum.zapodaj.net/thumbs/876dc2a35b82.jpg[/img][/img]
[img][img]https://naforum.zapodaj.net/thumbs/8062043eb343.jpg[/img][/img]
W Blenderze z obiektu "plane" wymodelowałem podstawę pada od playstation 4. Wszystkie przyciski są oddzielnymi obiektami. Gałki analogowe również są oddzielnymi obiektami, zostały wymodelowane z cylindra. Każdy z tych obiektów to dość prosta siatka. Oczywiście wymodelowałem tylko pół pada, reszta to odbicie lustrzane. Przed wyeksportowaniem pliku .stl wszystkie obiekty połączyłem w całość za pomoca skrótu ctrl+J.
[img][img]https://naforum.zapodaj.net/thumbs/8b3a394575e5.jpg[/img][/img]
W tym przypadku jest prawie wszystko w porządku, tylko dlaczego CURA nie chcę wypełnić siatką gałek analogowych w padzie? Czy należałoby połączyć podstawę pada z gałkami analogowymi, tak, żeby nie dzieliła ich wewnętrzna ściana? Nie rozumiem dlaczego CURA czasami robi mi takie psikusy. Jakie są metody żeby tego unikać?
Bo raz jest wszystko w porządku, a raz nie ;)

Większość moich modeli pod koniec kopiuje, zmniejszam w stosunku do obiektu głównego i za pomocą modyfikatora boolean sprawiam, że obiekty główny robi się pusty w środku. Nie zawsze to działa. Często również taki obiekt dzielę na dwa i po jednej i drugiej stronie dodaje gwint (z uniwersalnego pliku .stl, wcześniej przygotowanego), aby obiekt, po wydrukowaniu móc otwierać, tak jak butelkę, a dzięki temu że jest pusty w środku, to mogę coś do niego chować. Czy mógłbym prosić o jakieś rady jak projektować tego typu przedmioty, aby później w slicerze nie miał problemów z prawidłowym pocięciem obiektu? Proszę również o pomoc w rozwiązaniu moich problemów z dwóch przykładów powyżej, z których postaram się wyciągnąć wnioski projektując kolejne modele ;) Z góry dziękuję za poświęcony czas i pomoc ;)

Awatar użytkownika
zelek93
Posty: 328
Rejestracja: 26 mar 2014, 15:57
Lokalizacja: Wrocław

Re: BLENDER pod druk 3D

Postautor: zelek93 » 03 lut 2017, 13:00

Proponuje naprawić problem w NetFabb.

Lukas1144
Posty: 23
Rejestracja: 16 wrz 2016, 18:35

Re: BLENDER pod druk 3D

Postautor: Lukas1144 » 06 lut 2017, 15:13

No właśnie coś te programy do automatycznej naprawy siatki nie dają rady. Czy są jakieś inne możliwości?

Balgator
Posty: 208
Rejestracja: 13 lis 2013, 11:36

Re: BLENDER pod druk 3D

Postautor: Balgator » 07 lut 2017, 10:05

Wydaje mi się, że problem leży w tym, że model nie jest całością a składa się z kilku podmodeli. Spróbuj testowo scalić wszystko w całość i potnij.

Awatar użytkownika
McKee
Posty: 420
Rejestracja: 31 lip 2015, 19:05
Lokalizacja: mazowieckie

Re: BLENDER pod druk 3D

Postautor: McKee » 07 lut 2017, 11:43

Przede wszystkim zacząć należy od faktu, że Blender słabo się nadaje do projektowania pod druk 3D.
Nie był do tego celu tworzony.
Musisz sam zadbać o "szczelność" obiektów. Bender o to nie dba, bo w jego typowym wykorzystaniu jest to zupełnie nieistotne. Jak są dziury to slicer będzie wariował.
Jeżeli możesz zmień narzędzie, jest kilka innych darmowych programów typu CAD - na nich takich problemów nie będzie.


Wróć do „Projektowanie 3D”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość