(Prawie) Metrowy model żaglowca "Dar Młodzieży"

mmaliniak92
Posty: 10
Rejestracja: 02 kwie 2016, 13:51

(Prawie) Metrowy model żaglowca "Dar Młodzieży"

Postautor: mmaliniak92 » 09 lut 2017, 17:04

Witam. Do tej pory nie spotkałem się z nikim kto by drukował tak duże obiekty. Jestem ciekaw czy ktoś próbował czegoś podobnego. Chciałbym się podzielić swoimi doświadczeniami.
Jakiś czas temu zacząłem dość ambitny (wtedy jeszcze tego nie wiedziałem) wydruk żaglowca. Z założenia miał być duży i w 100% drukowany. Drukarkę mam od roku, popularna Prusa i3. Jak chyba każdy długo się męczyłem zanim udało mi się osiągnąć zadowalające rezultaty. Po licznych próbach i rozczarowaniach projekt w końcu ruszył.
Jako źródło danych o statku posłużyło mi czasopismo "mały modelarz" oraz własne wspomnienia i zdjęcia (spędziłem na Darze 3 miesiące) Rysunki z małego modelarza przerysowałem na komputer (używam sketch upa, bo innych programów nie potrafię obsłużyć), a później podzieliłem wszystko na części i przerobiłem pod drukarkę. Dzielenie na części okazało się dobrym pomysłem. Starałem się jak najbardziej to możliwe, unikać wszelkich nawisów i podpór. Podział na części w dużej mierze mi w tym pomógł. Drukuję w ABS więc klejenie elementów nie jest problemem. Używam jedynie acetonu, sprawdza się bez zarzutów. Kadłub podzieliłem wzdłuż osi, tak by wewnętrzna strona była na blacie. Ułatwia to klejenie i pozawala uniknąć drukowania w powietrzu.
Przy drukowaniu dużych elementów największymi problemami okazał się czas i rozwarstwianie się wydruku. Czas udało mi się skrócić metodą prób i błędów. Do wydrukowania miałem 14 dużych elementów. Za każdym razem podkręcałem drukarkę na wyższe obroty, zmniejszałem wypełnienie, zmieniałem liczbę warstw itd. Wypełnienie 5% do kadłuba wystarcza. Początkowo duże elementy drukowały się nawet 8 godzin. Potem udało mi się zejść do 4, zachowując porównywalną jakość. Gdybym teraz drukował, dodatkowo zmienił bym dyszę na 0,5 co powinno pozwolić zejść nawet do 3 godzin.
W trakcie wydruków co raz większych elementów największym problemem było rozwarstwianie się kadłuba. Z racji długiego czasu drukowania nie mogłem sobie pozwolić na poprawki (rozwarstwiało się w połowie wydruku). Z każdym kolejnym wydrukiem zmieniałem parametry ekstudera. Ostatecznie udało mi się zminimalizować rozwarstwianie, jednak nie w 100 % Trudno powiedzieć co dało najlepsze rezultaty, choć mam wrażenie że podwyższenie temperatury ekstudera i zwiększenie przepływu filamentu.
Dziury, które powstały w trakcie druku, już po sklejeniu elementów wypełniłem bardzo gęstym sokiem z ABSU. ABSOwa szpachla dobrze się sprawdziła. Do dozowania używałem dużej strzykawki, potem całość wygładzałem pędzlem z acetonem. Kadłub miał sporo niedoskonałości więc niezbędny był papier ścierny i sok z absu różnej "mocy"
Do drukowania małych elementów używam dyszy 0,3, podobnie jak kadłub większość rzeczy dzielę na części, a potem kleję sokiem ABS. Żeby uzyskać dobrą jakość, niezbędne było obniżenie prędkości.
Aktualnie kadłub jest już w całości wydrukowany i sklejony, wymaga jeszcze obróbki. Udało się wydrukować maszty, choć początkowo myślałem, że będzie to zbyt duże wyzywanie dla drukarki.
Gdy skompletuję wszystkie części, chcę wszystko skleić i zacząć malować. Jeszcze nie wiem jak to zrobię. Zastanawiam się jakich farb użyć (słyszałem, że akrylowe dają rade) Nie wiem czy lakierować całość w trakcie, czy tylko na koniec. Z pewnością będzie potrzebny jakiś podkład. Nie wiem też co zrobić z pokładem, ciężko będzie uzyskać efekt deski malując farbą. Liczę na jakieś wskazówki.
Załączniki
Poszycie całe+nadbudówki.jpg
Ptrojekt
3.jpg
Sklejony
2.jpg
Rozwarstwienie
IMG_20160904_141512.jpg
Części
Ostatnio zmieniony 09 lut 2017, 17:21 przez mmaliniak92, łącznie zmieniany 1 raz.

Yorg 68
Posty: 102
Rejestracja: 10 kwie 2016, 13:15
Lokalizacja: Myślenice

Re: (Prawie) Metrowy model żaglowca "Dar Młodzieży"

Postautor: Yorg 68 » 09 lut 2017, 21:21

Deskowanie mógłbyś również "wymodelować" w jakimś programie. Myślę o takich drukowanych nakładkach na wymiar - które to
przykleisz do tego płaskiego podkładu. Zrób to z brązowego-transparentnego PLA . Gwarantuję że efekt Cię zaskoczy.
Drukuję... bo lubię
Jerzy

Awatar użytkownika
McKee
Posty: 420
Rejestracja: 31 lip 2015, 19:05
Lokalizacja: mazowieckie

Re: (Prawie) Metrowy model żaglowca "Dar Młodzieży"

Postautor: McKee » 10 lut 2017, 10:44

Fajny.
Chłopaki z MonkeyFab zrobili coś takiego:
https://dnidruku3d.shutterfly.com/pictures/41
No i ostatnio powstała kilkumetrowa figurka Lewandowskiego ;)

Awatar użytkownika
emartinelli
Posty: 835
Rejestracja: 07 wrz 2012, 22:30
Lokalizacja: Łódź/Warszawa

Re: (Prawie) Metrowy model żaglowca "Dar Młodzieży"

Postautor: emartinelli » 10 lut 2017, 11:45

Zapowiada się fajnie, gratuluje pomysłu i wytrwałości, taki model to jednak wyzwanie. U nas (w Polsce) mało jest projektów wielkogabarytowych. Tak jak wspomniał McKee MonkeyFab w tym króluje.
Niestety ABS przy takich rozmiarach bez komory to problem, na przyszłość proponował bym PET - też się dobrze klei i obrabia a nie ma takiego skurczu.
A na koniec farby, akryl modelarski do plastików bez problemu daje radę, nawet bez podkładu też dobrze trzyma. Podkład oczywiście pomoże, najlepiej do takiego modelu przydałby się w spraju podobnie jak lakier.Detale to mały pędzel i tyle :)


Wróć do „Nasze Wydruki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość