Teensylu - nie działające silniki

Awatar użytkownika
Tomek75
Posty: 408
Rejestracja: 15 paź 2013, 18:36

Teensylu - nie działające silniki

Postautor: Tomek75 » 04 paź 2014, 15:45

Witam,

Po raz drugi byłem zmuszony przelutować procesor 90USB1287 na płytce Teensylu 0.8. Przelutowanie poszło dosyć gładko. Przy okazji wymieniłem kondensator C16 4,7 uF ponieważ ten był już mocno sponiewierany. Niestety z braku laku pod ręką miałem tylko 4,4 uF. Programowanie przez Flip poszło bez problemów. Marlin się wgrał. Po zmontowaniu wszystkiego pięknie prawie wszystko działa. Wszystkie funkcje drukarką są ok poza jedną. Nie działają silniki :cry: Są zupełnie martwe. Po uruchomieniu nie ma charakterystycznego odgłosu pojawienia się napięcia na cewkach nie mówiąc już że oczywiście ani drgną. Zauważyłem że napięcie na stepsticku wynosi około 0,6V i nie da się go zmienić przekręcając potencjometr. Uściślając zmiany są minimalne w zakresie 0,55-0,62. Wcześniej napięcie wynosiło 0,8-1,5V w zależności od silnika. Zdiagnozowałem 3 potencjalne problemy takiego stanu rzeczy.

1. Źle przylutowany pin lub piny procesora odpowiedzialne za działanie silników. W zawiązku z tym silniki nie działają. Jeżeli tak które piny należy wsiąść pod lupę. Na oko wygląda że wszystko jest ok. Luty były nawet poprawiane.
2. Przyczyna leży po stronie kondensatora C16 który zmieniłem. Wstawiłem w to miejsce 2x2.2 uF połączone równolegle czyli łącznie 4,4 uF. Nie jestem elektronikiem wiec nie wiem czy to może mieć związek. Próbowałem też z kondensatorem 10 uF bez rezultatu. Zresztą bez kondensatora drukarka działa w takim samym zakresie :D Czyli bez silników.
3. Podczas przelutowywania procesora i nagrzaniu płytki któryś element został uszkodzony, pojawił się "zimny lut" itp. Pytanie który to może być ponieważ podczas oględzin wszystko wygląda dobrze.

Awatar użytkownika
syntetyczny
Posty: 2390
Rejestracja: 08 lut 2013, 23:26
Lokalizacja: Elbląg
Kontaktowanie:

Re: Teensylu - nie działające silniki

Postautor: syntetyczny » 04 paź 2014, 23:11

w teensylu jest błąd i Vadc, czy też Agnd jest źle podpięte i mogą się dziać takie cuda. Często wymagane powodem "cudów" jest niedomyta płytka. Radzę wymyć dokładnie i sprawdzić czy działa jeszcze raz. Silniki nie dostają sygnału Enable.
eppure si muove
sklep z akcesoriami RepRap http://www.byq3d.eu

tplewa
Posty: 100
Rejestracja: 22 wrz 2014, 11:09
Lokalizacja: Warszawa

Re: Teensylu - nie działające silniki

Postautor: tplewa » 04 paź 2014, 23:20

Trudno cos tak wrozyc ze szklanej kuli na odleglosc ;) ta pojemnosc nie bedzie miala na to wiekszegowplywu... O ile napiecia zasilajace sa prawidlowe tzn. dla procesora i dla silnikow podawane na stepsticki... i nie uwaliles procka przy lutowaniu... to stawial bym moze na zle lutowanie. Pinow nie ma brac tez co pod lupe.

Powiem tak najlepiej kup jakiegos flux-a do lutowania zalej nim dokladnie piny potem nabierasz cyne na lutownice i szybkimi ruchami przeciagasz od procesora do siebie... tak lutujac nie powinno sie nic zelewac ewentualnie takimi ruchami pociagasz i powinny wszelkie mostki ladnie zejsc. Jak nie masz flux-a to zalewasz tak samo nogi duza iloscia kalafoni i robisz to samo. Po przelutowaniu zmywasz nadmiar flux-a czy topnika alkoholem izopropylenowym itp. Takie lutowanie da ci pewnosc i raczej juz nigdy nie bedziesz musial przelutowywac procka do puki nie padnie.

To chyba tyle mozna jedynie poradzic. Najlepiej bylo by sprawdzic (to mozna uniwersalnym) jakie jest napiecie na wejsciach Enable Stepstick-a... sygnal STEP tez warto by bylo, ale to juz raczej trudno miernikiem zobaczyc czy jest tam jakis przebieg...

DODANE:

A jesli faktycznie jest cos zle na projekcie to nalezy ta elektornike gleboko zakopac pod ziemia, a na serio w ostatecznosci poprawic nawet kynarem, tam sie moga zamykac petle przez strukture procesora i diody na portach ;) wiec wtedy faktycznie cuda ni kiju lacznie z uwaleniem portow. Niestety nie moge znalezc schematu tej elektroniki w rozsadnej rozdzielczosci by cos glebiej przeanalizowac ;)

DODANE2:
Schemat znalezony - na schemacie bledu z AVCC czy AGND nie widac zbytniego moze poza tym ze warto by rozdzielic to zasilanie, ale to ma wplyw jedynie na dokladnosc pomiaru przez przetwornik... wiec raczej nie to Chyba ze na PCB jest blad ;) ale tego to juz mi sie nie chce sprawdzac ;)

Bardziej przyczepil bym sie do braku pojemnosci przy kwarcu procesora. Sa ludzie ktorzy twierdza ze one sa nie potrzebne - ot nota katalogowa mowi ze jednak sa potrzebne. Natimiast praktycznie to za zwyczaj wszystko dziala bez nich poprawnie, ale jak ich nie ma wlasnie czasem sie cuda dzieja i procek czasem pracuje na dziwnych czestotliwosciach lub wcale... No chyba ze sa na PCB - bo na schemacie ich brak ;) Jak nie ma to dolutowac - wartosci podane sa w datasheet ATMegi...

Podsumowujac czy te bledy sa czy ich nie ma to sie nie cuduje tylko bierze lutownice i poprawia... wszystko mozna poprawic nawet jak PCB jest z bledem...

Awatar użytkownika
Tomek75
Posty: 408
Rejestracja: 15 paź 2013, 18:36

Re: Teensylu - nie działające silniki

Postautor: Tomek75 » 05 paź 2014, 1:57

Co udało mi się zrobić.
Wziąłem schemat i sprawdziłem wszystkie piny uC dotyczące silnika i end spotów. Wyszło mi że te piny są chyba dobrze przylutowane bo jest styk na linii uC wejście na stepsticu itp.

syntetyczny pisze:Silniki nie dostają sygnału Enable.


O ile dobrze rozczytałem schemat to za ten sygnał odpowiadają piny 1,2, 38, 42. Wszystkie są ok. :?

tplewa pisze: O ile napiecia zasilajace sa prawidlowe tzn. dla procesora i dla silnikow podawane na stepsticki... i nie uwaliles procka przy lutowaniu...


Sprawdziłem i to. Na stepsticu na VDD mam 5V a na Vmot mam 24 V bo mam zasilacz 24V. Czyli chyba ok.

tplewa pisze:jakie jest napiecie na wejsciach Enable Stepstick-a


W zależności od stepstica waha się od 1,1 - 1,2 V :shock: Ma być też 5V?

Ide spać bo jest 2 w nocy :D

tplewa
Posty: 100
Rejestracja: 22 wrz 2014, 11:09
Lokalizacja: Warszawa

Re: Teensylu - nie działające silniki

Postautor: tplewa » 05 paź 2014, 8:14

Nie nie tam na potencjometrze ma byc takie napiecie jak podawane :) Nie podawalem konkretnie napiec bo nie wiedzialem jakie masz zasilanie silnikow..

Chodzilo mi o sprawdzenie czy sa napiecia na VMOT i VDD czyli u ciebie 24V i 5V:
http://www.hobbyist.co.nz/sites/default ... oller3.jpg

Jak sa polaczenia to niby ok. ale jak nie jestes pewny lutowania to popraw lutowanie tak jak mowilem, albo daj fotke jak to jest polutowane bedzie mozna ocenic czy jest ok czy lepiej to poprawic. Ten sposob z duza iloscia topnika (nawet przesadnie duza) jest bardzo skuteczny, nawet lutujac transformatorowka spokojnie idzie polutowac wieksze uklady i wychodzi to dobrze. Po prostu topnik dba o to ze cyna nie robi nam zwarc pomiedzy pinami i zostaje tylko tam gdzie potrzeba.

Sprawdz tez jakie masz napiecie na pinie STEP w momencie kiedy silniki nie powinny sie krecic, i nastepnie zalacz cos co powinno spowodowac wlaczenie silnikow i zobacz czy to napiecie jakos sie zmienia. Tam powinna isc fala prostokatna i powinno sie to objawiac zmieniajacym sie napieciem w zaleznosci od szybkosci obrotow silnika... miernikiem trudno to sprawdzic najlepiej oscyloskop lub chocby jakas sonda logiczna z wykrywaniem zbocza... Ale powinno byc widac na mierniku ze jakis sygnal sie tam pojawia...

Latwiej jest sprawdzic cz zmienia sie tez napiecie na pinie ENABLE czyli zalaczenie silnika... bo tam powinienes miec ok 5V jak silnik nie pracuje i okolo 0V - 0,8V jak silnik ma pracowac...

Troche dziwne jest to ze nie dzialaja wszystkie wiec raczej odpada ze padly wszystkie stepsticki na raz ;) dlatego bardziej jestem sklonny uwierzyc w jakies zle lutowanie np. nie dolutowanie ktoregos pinu VCC lub GND na procku, a one zasilaja poszczegolne porty procesora - wiec moze byc tak ze procek dziala i komunikuje sie z kompem po USB ale nie ma zasilania na ktorys port I/O.

No i nie ma co robic po nocach jak czlowiek zmeczony, reka sie omsknie z sada miernika i bedzie problem ;) to nie zajac nie ucieknie - grunt to na spokojnie sprawdzic i znajdzie sie problem ;)

Awatar użytkownika
Tomek75
Posty: 408
Rejestracja: 15 paź 2013, 18:36

Re: Teensylu - nie działające silniki

Postautor: Tomek75 » 05 paź 2014, 13:37

To żeby uporządkować to co wiemy.
1. Drukarka działa z pełnym zakresem funkcji. Tylko silniki są martwe.
2. Elektronika jest zasilana z zasilacza 24V przez stabilizator impulsowy w miejsce układu LM7805. Czyli nie jest zasilana przez USB komputera chociaż tak też działa.
3. Na potencjometrach stepstica jest napięcie 0,51-0,61V. Pomimo regulacji potencjometru napięcie nie wrasta powyżej 0.62V. Wcześniej było to 0.8 -1.5 V i z regulacją nie było problemów.
5. Na pinie enable stepstików jest napięcie 1.1-1.2 V.
6. Na pinie VDD stepstików jest 5V.
7. Na pinie Vmot stepstików jest 24V.

Po objedzie sprawdzę jakie są napięcia na pinie step oraz enable podczas załączenia silników :piwo: I pewno wezmę się za lutowanie :D
.

Awatar użytkownika
SWJ
Posty: 2868
Rejestracja: 19 sie 2013, 21:40
Lokalizacja: Poznań

Re: Teensylu - nie działające silniki

Postautor: SWJ » 05 paź 2014, 14:37

nie napisałeś jeszcze dlaczego zdecydowałem się na wymianę procka...

ja z TENSY miałem przykre doświadczenia z bootloadrem ... teraz go wywaliłem i programuje procek wprost przez ISP ... otóż bootlader ( LUFA chyba) sam sobie cos zadziałał i pokaszanił cos w pamięci procka.. bootlader nadal był sprawny ... ale program miał błędy w EEPROMie.. stało się t po którym włączeniu drukarki która normalnie działała... procek nadal był sprawny ... programator ISP go widział i się komunikował...
// Jarek

=========

... nie tylko drukowanie..

Awatar użytkownika
Tomek75
Posty: 408
Rejestracja: 15 paź 2013, 18:36

Re: Teensylu - nie działające silniki

Postautor: Tomek75 » 05 paź 2014, 14:52

SWJ pisze:nie napisałeś jeszcze dlaczego zdecydowałem się na wymianę procka...


Ponieważ po raz kolejny mi padł. I programowane przez USBasp na przeróżne sposoby nic nie dawały. Podejrzewam że uległ uszkodzeniu obszar odpowiedzialny za komunikację przez USB. A szczegóły dla dociekliwych są tutaj ;) http://forum.atnel.pl/topic8674.html?sid=10cca538458addaa129de7b0a08c7b30

Ale wracając do rzeczy. Dokonałem pomiarów.

Silniki wyłączone-
Enable 1.1 - 1.2 V
Step - 0 Hz

Silniki włączone
Enable 0 V
Step - dochodzi do 300 Hz a na osi Z zmierzyłem 2,6 kHz.

I co teraz lutować? :D

Awatar użytkownika
SWJ
Posty: 2868
Rejestracja: 19 sie 2013, 21:40
Lokalizacja: Poznań

Re: Teensylu - nie działające silniki

Postautor: SWJ » 05 paź 2014, 15:07

zwolnij trochę... moe najpierw rozwiąż problem "padającego procka" ... procki "tak sobie" nie padają... zwłaszcza że na podobnych płytkach u tysięcy ludzi pracują ... a ty masz akurat pecha...

Czemu uważasz że " uległ uszkodzeniu obszar odpowiedzialny za komunikację przez USB" ? jak to sprawdziłeś ? teraz już a późno procek wylutowany... trzeba było go wykasować programatorem ISP i załadować mu program przez ISB ... bez bootloadera...

Na razie szukanie błędu ... to raczej potrzebna druga bliźniacza PCB do porównania stanów i poziomów napieć - pod warunkiem że obie mają ten sam program wgrany ...


Możliwe że podczas lutowania zostawiłeś jakieś nieczystości na PCB... ja bym pokusił się o wylutowanie procka.. IPA czyszczenie itd...
// Jarek

=========

... nie tylko drukowanie..

Awatar użytkownika
Tomek75
Posty: 408
Rejestracja: 15 paź 2013, 18:36

Re: Teensylu - nie działające silniki

Postautor: Tomek75 » 05 paź 2014, 15:13

To może zrobimy tak dla rozwiązania problemu dlaczego mi znowu procesor padł otworzymy nowy wątek na forum. :git: tutaj chciałbym rozwiązać obecny.
Podałem link do forum tam było już wałkowane wgrywanie bootloadera.

To żeby uporządkować bo znowu dyskusja zaczyna się rozjeżdżać.

1. Drukarka działa z pełnym zakresem funkcji. Tylko silniki są martwe.
2. Elektronika jest zasilana z zasilacza 24V przez stabilizator impulsowy w miejsce układu LM7805. Czyli nie jest zasilana przez USB komputera chociaż tak też działa.
3. Na potencjometrach stepstica jest napięcie 0,51-0,61V. Pomimo regulacji potencjometru napięcie nie wrasta powyżej 0.62V. Wcześniej było to 0.8 -1.5 V i z regulacją nie było problemów.
5. Na pinie enable stepstików jest napięcie 1.1-1.2 V.
6. Na pinie VDD stepstików jest 5V.
7. Na pinie Vmot stepstików jest 24V.

Silniki wyłączone-
Enable 1.1 - 1.2 V
Step - 0 Hz

Silniki włączone
Enable 0 V
Step - dochodzi do 300 Hz a na osi Z zmierzyłem 2,6 kHz.


Wróć do „Teensylu”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość