Kalibracja - problem z górną warstwą

Jak rozpocząć, problemy, porady
Łukasz
Posty: 6
Rejestracja: 08 kwie 2015, 11:29

Kalibracja - problem z górną warstwą

Postautor: Łukasz » 08 kwie 2015, 13:35

Cześć,
chciałbym Was poprosić o pomoc w konfiguracji drukarki. Od kilku dni mam Vertex K8400 i powoli zaczyna mi brakować pomysłów, jak mogę dobrać parametry wydruku, żeby uporać się z pewnym problemem.

Na początek trochę danych:
- materiał: PLA 1,75mm
- dysza: 0,35mm
- temperatura: 215*C

Obecne parametry druku:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Największy problem mam z wykończeniem górnej warstwy. O ile ścianki boczne wychodzą ładnie (a przynajmniej tak mi się wydaje), o tyle na górze robi się masakra...

Zerknijcie proszę na zdjęcia wydruku kostki kalibracyjnej:
MAJS0928.JPG

MAJS0929.JPG

MAJS0930.JPG

MAJS0931.JPG


Wygląda to tak, jak by głowica dozowała za dużo filamentu, a później przez niego przejeżdżała i go rozmazywała...

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie, które pomogą poprawić jakość wydruku :)

Pozdrawiam!
Łukasz

zdzban
Posty: 677
Rejestracja: 19 lis 2014, 22:14
Lokalizacja: śląsk-Myszków
Kontaktowanie:

Re: Kalibracja - problem z górną warstwą

Postautor: zdzban » 08 kwie 2015, 13:40

Trochę za duża temperatura jak na PLA, zmniejsz ją do 195 - 200 stopni i zmniejsz troszkę przepływ
Pozdrawiam Feniks-3D - części reprap

Łukasz
Posty: 6
Rejestracja: 08 kwie 2015, 11:29

Re: Kalibracja - problem z górną warstwą

Postautor: Łukasz » 08 kwie 2015, 14:15

Super, dziękuję za radę.

Zmniejszyłem temperaturę do 195*C i flow do 85% (wcześniej szło na 95%). Jest bardzo duża poprawa jakości wydruku samej góry (osie oraz literki X i Y):

MAJS0932.JPG


Na spodzie pojawiły się natomiast jeszcze większe ubytki:

MAJS0934.JPG


Natomiast ścianki samej kostki stały się odrobinę... wklęsłe (widać to na pierwszym zdjęciu).

zdzban
Posty: 677
Rejestracja: 19 lis 2014, 22:14
Lokalizacja: śląsk-Myszków
Kontaktowanie:

Re: Kalibracja - problem z górną warstwą

Postautor: zdzban » 08 kwie 2015, 14:32

Mi się wydaje że głowica ci drga lub jest za słabo przymocowana, linie nie idą prosto, a po drugie sprawdź poziomowanie stołu i deczko obniż głowice niech pierwszą warstwę ładnie rozleje po szybie. Zwiększył bym też wycofywanie filamentu do 4,5
A te braki, hmmm... może extruder się zacina i robi przerwy w podawaniu filamentu , wydaje mi się że za dużo zmniejszyłeś podawanie filametu spróbuj 5% mniej
Pozdrawiam Feniks-3D - części reprap

Łukasz
Posty: 6
Rejestracja: 08 kwie 2015, 11:29

Re: Kalibracja - problem z górną warstwą

Postautor: Łukasz » 08 kwie 2015, 17:34

Dokręciłem mocniej głowicę, zrobiłem jeszcze raz poziomowanie stołu (zostawiając szczelinę 0,35mm między stołem a dyszą) i zwiększyłem flow do 90%. Wyszło nieco gorzej - dysza znowu za mocno naciapała na literach X i Y.

Poszedłem więc w drugą stronę i zmniejszyłem flow do 80%. Wyszło dużo lepiej (kostka po lewej):

MAJS0936.JPG


Później zrobiłem jeszcze raz poziomowanie, ale tym razem zostawiłem szczelinę 0,4mm. Efekt na kostce po prawej.

Wydaje mi się, że nie jest źle, ale ta górna powierzchnia nadal jest jakaś taka przeorana przy ściankach, jak by nadal było tam nakładane za dużo filamentu i później dysza go rozjeżdżała...

Awatar użytkownika
imrahil
Posty: 989
Rejestracja: 27 paź 2012, 19:06
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: Kalibracja - problem z górną warstwą

Postautor: imrahil » 08 kwie 2015, 18:16

kilka moich uwag:
- nie za szybko drukujesz? takie małe elementy to bym zszedł do 40mm/s (i proporcjonalnie mniej na pierwszą warstwę, obrysy i wypełnienie)
- napewno filament ma 1.75mm? mierzyłeś suwmiarką? nigdzie nie widzę na zrzutach miejsca do wpisania tego ale może być że jednak nie jest tyle co trzeba
- warstwa 0.15?? odpuść... takie testy robi się na 0.2-0.25, a najlepiej na 0.3
- "unoszenie osi Z przy retrakcji" - powinno być zero. każda inna wartość to oszukiwanie :)
- co tam za firmware siedzi? zakładam, że jakiś przyszedł "w pudełku" - może dają nowszy na stronie www?
pozdrawiam
Jarek

Łukasz
Posty: 6
Rejestracja: 08 kwie 2015, 11:29

Re: Kalibracja - problem z górną warstwą

Postautor: Łukasz » 08 kwie 2015, 18:36

imrahil pisze:- nie za szybko drukujesz? takie małe elementy to bym zszedł do 40mm/s (i proporcjonalnie mniej na pierwszą warstwę, obrysy i wypełnienie)

Dobra, trochę pozwalniałem.

imrahil pisze:- napewno filament ma 1.75mm? mierzyłeś suwmiarką? nigdzie nie widzę na zrzutach miejsca do wpisania tego ale może być że jednak nie jest tyle co trzeba

Mierzyłem :) I ma tak 1.74-1.75

imrahil pisze:- warstwa 0.15?? odpuść... takie testy robi się na 0.2-0.25, a najlepiej na 0.3

Chciałem już wszystko dograć na takiej warstwie, na jakiej później bym ewentualnie już pracował.

imrahil pisze:- "unoszenie osi Z przy retrakcji" - powinno być zero. każda inna wartość to oszukiwanie :)

Ważne, że skuteczne ;)

imrahil pisze:- co tam za firmware siedzi? zakładam, że jakiś przyszedł "w pudełku" - może dają nowszy na stronie www?

Pierwszego dnia wgrywałem Vertex 3D printer firmware single head M1-V1.1-H1 z http://www.vertex3dprinter.eu/support/downloads (domyślne firmware było dla dwóch głowic).

Łukasz
Posty: 6
Rejestracja: 08 kwie 2015, 11:29

Re: Kalibracja - problem z górną warstwą

Postautor: Łukasz » 09 kwie 2015, 11:07

Kolejny dzień walki.
Jako, że sam program Cura daje większą możliwość kontrolowania różnych parametrów, niż ten slicer wbudowany w Repetiera, spróbowałem dzisiaj powalczyć właśnie w nim. Niestety dalej bez sukcesów.

Jak bym tematu nie atakował, ciągle wydaje mi się, że drukarka serwuje stanowczo za dużo filamentu. Sam filament mierzyłem i ładnie trzyma wymiar 1.75 (+/-0.01). Zmierzyłem też średnicę "smarków" wyciekających z dyszy i też mają około 0.35, czyli tyle, ile dysza mieć powinna.

Zobaczcie, jak wygląda pierwsza warstwa tej kostki:

MAJS0939.JPG


Ścianki wyglądają dobrze. Za dużo filamentu idzie na wypełnienie płaszczyzny. I to też nie na całe wypełnienie, a jedynie na początku i końcu linii... :/

(na kleksa w lewym górnym rogu nie patrzcie - nie zdążyłem w porę opuścić osi Z po przerwaniu wydruku;)

Powyższy wydruk szedł na takich ustawieniach:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Macie może jakiś pomysł, co z tym fantem zrobić?

Łukasz
Posty: 6
Rejestracja: 08 kwie 2015, 11:29

Re: Kalibracja - problem z górną warstwą

Postautor: Łukasz » 09 kwie 2015, 16:12

SUKCES!

Udało się rozwiązać problem. Przyczyną była, tak jak przypuszczaliście, zbyt duża ilość wciąganego filamentu. Trochę nie wiem, skąd się wziął ten problem, bo ustawień esteps nigdy nie ruszałem, a jeszcze kilka dni temu ekstruder wciągał prawidłową ilość filamentu, ale jak dzisiaj zmierzyłem, to przy zadanych 100mm drukarka wciągnęła aż... 133,4mm filamentu. Zmniejszyłem ilość kroków dla ekstrudera z 200 do 149,9 i wygląda na to, że jest dobrze.

Zdjęcie dwóch kostek (z warstwą 0.15 i 0.2) wydrukowanych na flow 95% i temperaturze 215*C:

MAJS0942.JPG


MAJS0943.JPG


Można to już uznać za zadowalającą jakość?

Pytanie dodatkowe - wydruki z PLA powinny być matowe, czy błyszczące? Te dwa ostatnie wyszły mi zupełnie matowe, ale widzę, że wcześniej udawało mi się uzyskiwać błyszczące kostki.

I na koniec- dziękuję pięknie za pomoc!

Awatar użytkownika
syntetyczny
Posty: 2390
Rejestracja: 08 lut 2013, 23:26
Lokalizacja: Elbląg
Kontaktowanie:

Re: Kalibracja - problem z górną warstwą

Postautor: syntetyczny » 10 kwie 2015, 8:24

pla powinno być błyszczące, tutaj: http://richrap.blogspot.com/2014/02/tem ... nting.html masz opisane co i jak :git:
eppure si muove
sklep z akcesoriami RepRap http://www.byq3d.eu


Wróć do „Drukowanie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości