Problemy z wydrukiem, informacje, how-to.

michalslack
Posty: 186
Rejestracja: 02 maja 2014, 13:27
Lokalizacja: Wrocław

Problemy z wydrukiem, informacje, how-to.

Postautor: michalslack » 01 lip 2014, 23:13

Szukałem trochę o problemach z drukiem, proponował bym zrobić jeden, konkretny, gdzie ew, były by dopisywane kolejne "przykłady", może przykleić to albo dodać do pomocy po lewej dla początkujących. Mam nadzieję, że uda się zrobić mini konkretny poradnik, bo sam mam jeszcze problemy z drukiem. Może innym początkującym się przyda..
Może moderatorzy pomogą i zespolą z :
viewtopic.php?f=30&t=3047 (pierwsze dwa wpisy)

Gdzieś w poście kolega napisał jeszcze sensownie i treściwie:

słaby - niska temperatura, niskie wypełnienie, za mało plastiku (kalibracja)
podwija brzegi, rogi - zbyt gorąca głowica
rozwarstwia - zbyt wysokie warstwy, mało plastiku
warstwy się mocno rozjeżdżają - silnik gubi kroki. Zasilacz lub prąd silnika lub w ogóle silnik nie pasuje prądowo.
warstwy się lekko rozjeżdżają - luźne paski, naprężenia na śrubach Z
warstwy nierównej grubości - chodzi stolik pod wpływem ciepła
plastik zanika podczas wydruku (szczególnie wypełnienia) - za szybko, zapchana głowica, tępa śruba ekstrudera, zapchana śruba ekstrudera, zły docisk filamentu do śruby - za mały lub za duży.
Jak zanika regularnie (co kilka - kilkanaście linii) - tępa śruba lub zapchana z jednej strony. podczas wydruku można podnieść temperaturę.
topi się i rozpływa, puchnie - zbyt duża temperatura, ale i zbyt mały wydruk. Optymalna powierzchnia drukowania to powyżej 4x4 cm. Poniżej się na pewno rozpłynie (taka galaretka, co się przesuwa wraz z głowicą)
jak jest nieregularny (warstwy trafiają "różnie" w siebie) - sprawdzić zębatki i naciąg pasków.

Awatar użytkownika
dawidos
Posty: 25
Rejestracja: 15 gru 2013, 16:44

Re: Problemy z wydrukiem, informacje, how-to.

Postautor: dawidos » 23 sie 2014, 14:50

U mnie podwijanie było spowodowane przeciągami a właściwie to od wentylatora umieszczonego na RAMPSie. Co ciekawe wydruki podwijały się nie od strony nadmuchu a po przeciwnej stronie.

Awatar użytkownika
SWJ
Posty: 2868
Rejestracja: 19 sie 2013, 21:40
Lokalizacja: Poznań

Re: Problemy z wydrukiem, informacje, how-to.

Postautor: SWJ » 24 sie 2014, 1:03

// Jarek

=========

... nie tylko drukowanie..

multimen
Posty: 14
Rejestracja: 14 lut 2016, 8:33

Re: Problemy z wydrukiem, informacje, how-to.

Postautor: multimen » 10 sty 2017, 23:41

Podwijanie szczegolnie abs to przede wszystkim zla przyczepnosc abs do stolu i jego skurcz. Walczylem z ABS przez 3 lata i problem rozwiazany. Polecam przetestowac tasmy captonowa na szybie albo na stole alum, tasme w jednym kawalku odluscic woda z plynem do naczyn szybe przed przyklejeniem captonu, capton nakladac na mokro przez namoczenie kleju piana plyn do naczyn woda, po ustawieniu tasmy karta kredytowa wypychamy wode spod tasmy i wlaczamy grzanie stolu w celu wysuszenia tasmy i odparowania, capton jeszcze nie nadaje sie do drukowania, najwazniejsza czynnosc to przetarcie captonu recznikiem papierowym nasaczonym zmywaczem silkonu zwykly zmywacz jakiego uzywaja lakiernicy. Problem z podwijaniem ABS rozwiazany. Druk i PLA i ABS na captonie bez przeszkod PET rowniez poza nylonem , przy PLA moga byc problemy z oderwaniem wydruku.


Prazki osi Z to przedewszystkim wada napedu osi Z prety gwintowane to najgorsza metoda polecam wymiane na sruby trapezowe T8x8 o skoku 8mm drukuje na roznych warstwach i roznych temperaturach tym samym filamentem bez zadnych prazkow.

Rozawarstwianie sie szczegolnie ABS to zasluga kiepskiego filamentu ABS twardy i matowy =klopoty bo to zdegradowany material sporo producentow ABS psuje filamenty . ABS bezproblemowy to jednolity blyszczacy filament zalecam unikac filamentow matowych i szorstkich . Niestety trafija sie i takie wsrod drozszych cena nie swiadczy o jakosci Rico3D kiepski ABS wrazliwy na przeciagi kiepsko sie kleji nawet na niskich warstwach 0.15 , DevilDesign zloty fatalny kompletnie sie tym nie da drukowac rozwarstwia sie na kazdej wysokosci i czerwony ujdzie ale tez nie polecam zaprzestalem prob z innymi bo szkoda pieniedzy i miejsca na bezuzyteczne szpule bardzo dobry Abs natomiast ma gumaplast mozna chlodzic do 20% ostre krawedzie bardzo dobrze drukuja sie przeswity choc smierdzi bardziej od innych i jeszcze skusilbym sie na Efilamenty3D. 3 lata doswiadczenia w drukowaniu ABSem. Ocene jakosci filamentu kazdy sobie wykona osobiscie ja tylko sugeruje ze to nie wada drukowania a wada materialu bo z kiepskiej maki chleba nie bedzie.

Przy kiepskiej jakosci wydruku polecam zrobic proby wydruku z oszukiwaniem srednicy dyszy uzywam dyszy 0.4 ale drukuje rewelacyjnie z ustawieniem w Cura dyszy 0.3 przy szczegolowym malym obiekcie nie wymieniac dyszy tylko zmienic ustawienia Cura na dysze 0.2 przy fizycznej dyszy 0.4 a wydruk bedzie rewelacyjny. Pamietac tez trzeba zeby obrys byl dostatecznie gruby jakosc wydruku wymaga czasu.

Drukowanie guma wymaga odpowiedniego extrudera ale pospolity direct drive sie nadaje wystarczy przykrecic bloczek volcano istotne by byla dluga dysza wkrecona do pionowego bloczku volcano filament jest elastyczny wiec nie mozna wytwozyc cisnienia wpychajac go w glowice zatem dlugi tor grzejny zmiekcza go na tyle szybko ze uda nam sie wydrukowac cokolwiek z pomoca malego triku nalezy natluszczac filament palcami w celu poprawy przeplywu przez dysze wydruki beda ladniejsze i gladsze , probowalem wd40 ale jest za suchy za szybko odparowuje ale sie nadaje.


Druk nylonem podstawa to przyczepnosc do stolu bez raftu sie nie obejdzie w zaleznosci od rodzaju nylonu nie nalezy przesadzac z temp. Zbyt wysoka degraduje material. Istota druku nylonem jest to by byl wysuszony nylon chlonie wode z powietrza w 2 tyg to jego zaleta a nie wada bo suchy nylon jest nie wytrzymaly tak samo jak sznur mokry trudniej zerwac. Tak wiec stol pokryty klejem polecam Elmers bo Pateks jest gestszy i daje grubsza warstwe ale latwiej go usunac podgrzewajac stol, podgrzac stol do 80 stopni odczekac az klej utraci biale zabarwienie zbyt wysoka temp stolu zmiekcza klej i odrywa sie od stolu zbyt niska powoduje oderwanie sie nylonu od kleju. Drukuje na niskiej warstwie 0.15 temp glowicy max 245 stopni nylon mocno plynie wiec oszukuje dysze 0.4 uzywam jako 0.2 :) . Uzbroic sie w cierpliwosc i nie poddawac sie nylon niestety nie jest latwy. Napisze duzymi literami zeby wszyscy zrozumieli PO WYDRUKOWANIU ELEMETU Z NYLONU OBCHODZIMY SIE Z NIM JAK NAJDELIKATNIEJ JAK Z JAJKIEM NIE WYGINAMY NIE KRECIMY NIE SCISKAMY MUSI SIE WYSTUDZIC I ODKLADAMY NA 2 TYG NA PARAPET W WIGOTNE MIEJSCE POWTARZAM SEZONUJEMY WYDRUK Z NYLONU 2 TYG. WRZUCENIE WYDRUKU DO WODY NICZEGO NIE PRZYSPIESZY TO JEST TWORZYWO SZTUCZNE, dopiero wtedy jest on gotowy do uzycia. Nylon musi wchlonac wode utracona w trakcie drukowania inaczej jest kompletnie nie do uzycia.


Wróć do „Informator”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość